תזונה ביוגה/ליזה גאבר

"האדם הינו מה שהוא אוכל" על פי מסורת היוגה , המזון שאנו אוכלים משפיע על בריאותינו מבחינה פזיולוגית,

התזונה היא אחד הנושאים החשובים בדרכו של אדם ביוגה כדי ליצור טרנספורמציה בחיים.

כשמדברים על תזונה צריך לקחת בחשבון את הכמות והאיכות.

כמות, הכוונה  לערך התזונתי של המזון, כמות הפראנה בסנסקריט ( אנרגיית החיים ) שהמזון מכיל ואין קשר בין ספירת הקלוריות  לבין כמות הפראנה במזון.

האנרגיה במזון מושפעת מרמת הטריות, אופן ההכנה, צורת העיבוד ועוד גורמים נוספים .

מספר דוגמאות: 

פרי בשל שנקטף מהעץ מכיל יותר פראנה  מאשר פרי שנקטף והוקפא או עמד מספר שבועות בסלסילה ואיבד מהצבע והטריות.

מזון שלא עבר בישול מכיל יותר פראנה ממזון שבושל.

מזון שעבר בישול קצר מכיל יותר פראנה ממזון שבושל לאורך זמן.

טמפרטורת הבישול הגבוהה שורפת ערכים תזונתיים חשובים ומקטינה את כמות הפראנה במזון.

המדד לכמות האנרגייה במזון הוא התחושה לאכילתו, התחושה לאחר שאכלנו מזון עשיר בפראנה היא של חיות, מלאי אנרגייה.

מזון שיש בו מעט מאוד מרכיבים: מלח, סוכר, משמרים למיניהם.. הכוונה לאכול אוכל פשוט בלי שהוסיפו לו רכיבים. זהו מזון שמתעכל במהירות ובקלות ולא מעמיס על מערכת העיכול ונותן תחושה קלילה וטובה.

כשאוכלים אוכל שהעיכול שלו איטי וכבד התחושה בהתאם.

וכמובן שצריך לקחת בחשבון את כמות האוכל שאנו אוכלים, אין צורך בכמויות גדולות,אכילה מתונה נקראת בפילוסופיה mitahara לפי השלב שנמצא האדם בחיים, כשאדם צעיר יאכל כמות גדולה  יותר ועם ההתבגרות יפחית  בהדרגה.

בבהגוודגיטה האל קרישנה מסביר לארג'ונה כי: " המרבה באכילה או הממעיט בה יתר על המידה נתיב היוגה אינו מתאים לו ואילו המתון הכובש את יצרו באוכל בהנאות ובפעילות בעבורו היוגה תבטל כל מצוקה".

 בפילוסופיה ההודית, אחד מארבעת ספרי הכתבים של הוודות שנקרא איורוודה שפרושה ידע החיים (איו=חיים וודה=ידע) מדבר על אכויות בתזונה ונקרא גונות.

גונות הן אכויות שקיימות בכל דבר ביקום גם בבני אדם והן נמצאות בריכוז שונה ברמה שונה ובשילוב שלהן,שלוש גונות – תמאס, רג'אס וסאטווה.

גם אם אחת דומיננטית יותר השתיים האחרות יהיו קיימות במידה פחותה.

מזון תמאסי איכותו ירודה מזון שהוא לא טרי, ישן, מעובד, שינה צורה, משומר, מתועש או בושל יותר על המידה.

המזון הזה יגרום לעייפות, יחליש את הפראנה, יקשה על העיכול, יחליש את האנרגיה והחיוניות ויחליש את המערכת החיסונית.

דוגמאות: בשר, אלכוהול, קופסאות שימורים, אוכל מעובד ומתועש, שתיית תוסס.

האוכל התמאסי אינו מומלץ.

מזון רג'אסי הוא מזון מעורר, גורם לתשוקה לרצון לעוד, גורם לחיפוש מתמיד אחר ריגושים, מזין את הגוף על חשבון הנפש.

אכילת יתר של מזון כזה יכול לגרום לחוסר מנוחה וחוסר שקט.

דוגמאות: קפה, שוקולד, ביצים, דגים, משקאות קלים, מלח, תבלינים.

ניתן לציין שבחיים שלנו כיום אוכל רג'אסי שנאכל במידה עשוי לשפר ולהועיל בתנאים  מסוימים ולסייע למערכת העיכול.

מזון סאטווי- מזון שמאזן בין שתי הגונות האחרות, המזון הסאטווי מזין את הגוף ומטהר את הנפש.

זו צריכה להיות האיכות בתזונתו של  אדם יוגי.

מחדדת את המחשבה, שומרת על ערוצי אנרגיה פתוחים ועל תודעה שקטה.

דוגמאות: פרות טריים, ירקות טריים או מבושלים קלות, דגנים מלאים – שעורה ,חיטה, אורז בסמטי, לחם מלא .קטניות- שעועית, עדשים, אגוזים וסוגים שונים של גרעינים, זרעים , נבטים, תה צמחים.

בפרקטיקה של חיינו הכל נתון לבחירה והמגוון הוא גדול ונרחב, היוגי אמור לאכול מזון סאטווי אך האיזון היא מילת המפתח בבחירה, יכול להיות שהתזונה הסאטווית תהיה קיצונית מדי ולכן ניתן להנסות ולהיות בחקירה אחר הדרך הנכונה ולאזן בין הדברים.

דרך תרגול אסאנה , מדיטציה ופראנימה נעשים מודעים יותר למה נכון ומה לא נכון ומתאפשר לבחור את המזון מתוך חיבור והקשבה לעצמינו.

אציע מספר אפשרויות לפרקטיקה שתאפשר שינוי הדרגתי ולא קיצוני בדרך :

-להקשיב למנגנון הרעב ולאכול כשרעבים ולא מתוך התעוררות של הרצון לפצות על דברים אחרים.

-לעזוב את ההגדרות אסור ומותר  ולפתח את החושים כך נדע מה נכון ומה לא נכון עבורנו.

– לאכול מזון פשוט וטבעי, ירקות פרות סוגי אגוזים שלא איבדו את צורתם, אוכל שקרוב לאדמה ושהגיע מהטבע.

-לזהות את התשוקות ולהזין מדי פעם את החשק למשהו מתוק או מלוח כך התשוקות יתעוררו פחות.

– לשנות את התזונה בהדרגה, להוריד בכל פעם מזון שהוא תמאסי או רג'אסי ולהוסיף עוד מזון סאטווי.

– לאכול ירוק הרבה עלים מכל הסוגים ועדיף אורגני במיוחד שמדובר בעלים שמקבלים את רוב חומרי ההדברה.

– עדיף אורגני אבל לא ללכת עם העיקרון של " הכל או כלום" אפשר שרק חלק מהתזונה תהיה אורגנית.

– לבדוק כל הזמן את רשימת הרכיבים , לבדוק אם קיימים מייצבים השומרים על אורך החיים של המוצר אבל לא על אורך החיים שלנו וכמה שיותר רכיבים במוצר כך הוא מעובד ומתועש יותר.

-להפחית בכמות הסוכר במקומו להשתמש בתחליפים כמו סטיוויה, סירופ אגבה, לתת אורז, תמרים, דבש.

– להכין את האוכל שאנו מתכוונים לאכול באותו זמן ולא לשמור במקרר למחר.